Taide kuuluu kouluihin

Julkisten tilausteosten lisäksi kouluihin on sijoitettu taideteoksia Oulun taidemuseon hoitamasta Oulun kaupungin kokoelmasta.

Minna Kangasmaa, Kunnianosoitus virtaaville vesille, 2020, alumiinipronssi, ruostumaton teräs, messinki reliefi. Oulun kaupungin kokoelma. Kuva: Mika Friman.

Oulun kaupungin peruskouluissa vietetään lukuvuonna 2024–2025 peruskoulujen 50-vuotisjuhlavuotta teemalla Kaikkien koulu. Oulu siirtyi ensimmäisten kaupunkien joukossa kunnalliseen peruskouluun elokuussa 1974. Syyskuussa 2024 tuli myös kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Oulun kaksi ensimmäistä kansakoulua avattiin.

Oulun taidemuseo osallistuu peruskoulujen juhlavuoteen julkaisemalla digitaalisessa Atla-palvelussa koulujen tilaustaideteoksista päivitetyt esittelyt ja teoskuvat. Kaikki esitellyt teokset kuuluvat Oulun taidemuseon hallinnoimaan Oulun kaupungin kokoelmaan. Koska koulutiloihin on rajoitettu sisäänpääsy ulkopuolisille, teokset ovat pääsääntöisesti vain oman käyttäjäkunnan nähtävillä.

Ensimmäiset tilaustaideteokset ja myöhemmät valopilkut

Oulun koulujen ensimmäinen julkinen tilaustaideteos oli Juho Mäkelän freskomaalaus Koivu ja tähti (1935–36), jonka taiteilija toteutti 1934 valmistuneen funkkistyylisen keskuskansakoulun 2. kerroksen aulaan. Koulutoiminta päättyi tiloissa 1970-luvun lopussa ja sittemmin rakennus tunnettiin keskustan terveysasemana. Nykyisin talo on Cor Group -konsernin omistuksessa.

Koulujen tilaustaideteosten vanhinta kerrostumaa edustaa myös Olli Seppäsen suurikokoinen maalaus Leirielämää (1959), joka on tällä hetkellä taidemuseossa konservoitavana. Teoksen sijoituspaikka on Teuvo Pakkalan koulun portaikko, jonne maalaus palaa koulun peruskorjauksen valmistuttua 2026.

Tilausteoksia hankittiin 1960–1990-luvuilla kouluihin ja oppilaitoksiin harvakseltaan ja satunnaisesti. Niukoista vuosikymmenistä valopilkkuina mainittakoon Matti Mikkolan maalaus Linnun siivin (1969–70) Oulun ammattikoulussa (nykyinen Koulutuskuntayhtymän OSAO, Kotkantie), Sinikka Tuomisen maalaus Stiiknafuulia (1985–86) Teuvo Pakkalan koulussa, Tauno Ohenojan maalaus Kevätmuutto (1987) Oulun kauppaoppilaitoksessa (nykyinen Raksilan lukio) ja Ari Kochin veistos Inhimillisen kosketuksen ja teknologian vuorovaikutus (1987) Oulun ammattikoulussa (nykyinen Koulutuskuntayhtymän OSAO, Kotkantie). Edellä mainitut esimerkit kertovat, että monissa kouluissa ja oppilaitoksissa ovat nimet ja käyttäjäkunnat vaihtuneet vuosien varrella.

Rajakylän koulun tilaustaideteokset vuonna 1978 ovat erityinen tapaus. Koulun avautumisvuonna 1978 sisätiloihin hankittiin paikallisilta taiteilijoilta kymmenkunta uutta maalausta prosenttiperiaatetta noudattaen.

2000-luku toi mukanaan nykytaiteen ilmaisumuodot

Valtaosa Oulun koulujen yli neljästäkymmenestä tilausteoksesta on valmistunut 2000-luvulla. Viime vuosikymmeninä Oulun kaupunki on noudattanut valituissa julkisissa uudisrakennus- ja peruskorjauskohteissa nykyisin laajalti Suomessa käytössä olevaa ns. prosenttiperiaatetta. Prosenttiperiaatteen tarkoituksena on, että vähintään yksi prosentti kohteen rakennuskustannuksista käytetään taiteeseen. Todellisuudessa suurimmassa osassa Oulun prosenttikohteita taiteen hankintahinta on jäänyt selkeästi alle yhteen prosenttiin.

Verrattuna aikaan ennen 2000-lukua uudemmat prosenttitaideteokset edustavat laajasti nykytaiteen erilaisia ilmaisumuotoja. Toteuttajiksi valikoituu edelleen paikallisia ja alueellisia kuvataiteilijoita, mutta tekijäkunta on laajentunut valtakunnalliseksi. Osalle teoksista on teknistä ja materiaalista syistä määritelty elinkaari, jolloin teokset eivät ole lähtökohtaisesti ”ikuisia”. Nykytrendin mukaisesti osa tilausteoksista on myös niin sanottua integroitua taidetta. Tällöin teos ei ole itsenäinen, erillinen taideobjekti, vaan on suunniteltu ja toteutettu osana rakennuksen arkkitehtuuria, valaistusta, sisustusta tai pihatoimintoja.

Viime vuosikymmenten aikana Oulun väkiluku on kasvanut reilusta sadastatuhannesta yli kahteensataantuhanteen. Uusia kaupunginosia peruspalveluineen on rakennettu runsaasti ja kaupunki laajenee ja tiivistyy edelleen. 2000-luvun ilmiö ovat myös monitoimitalot, joissa on koulun lisäksi muita kunnan palveluita, kuten nuorisotiloja, kirjasto ja päiväkoti. Oulussa useisiin monitoimitaloihin on hankittu prosenttiperiaatteella julkista taidetta, mutta kaupungin taloushaasteet voivat tuoda hyvään kehitykseen muutosta tulevaisuudessa.

Julkisten tilausteosten lisäksi kouluihin on sijoitettu taideteoksia Oulun taidemuseon hoitamasta Oulun kaupungin kokoelmasta. Taidemuseon kokoelmayksikkö auttaa mielellään sijoitusasioissa, mikäli koulutilat kaipaavat lisää kuvataiteen ammattilaisten toteuttamia taideteoksia.

Marja Pirilä, Herbarium (osa teosta), 2020, kasviaiheiset ikkunateippaukset, 270 x 3500 cm, Oulun kaupungin kokoelma. Tiernan koulu. Kuva: Mika Friman.

Taidereitti

Oulusa koulusa - julkinen taide Oulun kouluissa

Reitti kuljettaa sinut ympäri Oulun kouluja ja tutustuttaa niissä esillä oleviin taideteoksiin.

Lue lisää