Oulun taidemuseon järjestämä Vilho Lampi, väkevä lakeus -näyttely oli esillä taidemuseon toisessa näyttelykerroksessa 13.11.2021–28.8.2022.  Näyttelyssä oli mukana 73 teosta, joista 47 kuului taidemuseon omaan kokoelmaan. Oulun taidemuseolla onkin Suomen laajin Vilho Lammen teosten kokonaisuus, jossa on tällä hetkellä 80 teosta.

Kiitämme Väkevä lakeus-näyttelykokonaisuuteen teoksiaan lainanneita yksityishenkilöitä ja taidemuseoita: Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo (6 teosta), Kaleva Media (3), Pohjanmaan museo/Karl Hedmanin kokoelma (2), Tampereen taidemuseo (2), Föreningen Konstsamfundetin kokoelmat/Amos Rex (1), Turun taidemuseo (1), HAM (1), Limingan kunta/Vilho Lampi-museo (1) ja kolme eri yksityiskokoelmaa (9).

Amanuenssi Tarja Kekäläisen kuratoima Väkevä lakeus -näyttely esitteli Lammen keskeisintä tuotantoa 1920–1930-luvuilta. Mielenkiintoisen lisän näyttelyyn toi Oulun kaupunginteatterin Siltatanssit-näytelmä, jota esitettiin teosten äärellä taidemuseolla. Lammen karismaattinen taiteilijapersoona, teosten yksilöllisyys ja usein myös henkilökohtaisuus ovatkin kiehtoneet niin kirjailijoita kuin teatterintekijöitä.

Oululaissyntyinen Vilho Lampi (1898–1936) oli lakeuden maalari Limingasta. Noin 15 vuotta kestäneen uransa aikana hän ehti kokeilla monia maalaustyylejä ronskista ekspressionismista uusasiallisuuteen ja lopputuotannon herkkään täplämaalaukseen.

Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulusta keväällä 1924 valmistunut Lampi tasapainoili koko elämänsä taiteilijuuden ja kotitilansa Matinlaurin velvoitteiden välillä. Lampi ei isännöinyt tilaa, mutta osallistui maatilan töihin. Kotikylässään hän maalasi omakuvia, henkilökuvia eri-ikäisistä naapureista ja tutuista, talojen interiöörejä, kylänäkymiä ja lakeusmaisemia.

Tutustu verkkonäyttelyyn

Näyttely alkaa yläkerran aulasta. Vasemmalta, lasioven kohdalta, löydät vihreän pisteen, jonka kautta pääset museoassistentti Valtteri Moilasen näyttelyopastukseen. Violetista pisteestä pääset siirtymään Vilho Lampi -museon perusnäyttelyyn Liminkaan. Matterportin kuvaus ja editointi: Mika Friman.

Siirry verkkonäyttelyyn tästä linkistä.

Voit tutustua näyttelyyn myös esikatselussa alla.

Vilho Lampi, Omakuva, 1933, öljymaalaus vanerille, kuva: Mika Friman

Etätaidepaja Virtuaaliopastus

Vilho Lampi

Tutustu liminkalaisen taidemaalarin elämään ja tuotantoon. Lisäksi voit syventyä teemaan oman työskentelyn kautta osallistumalla kollaasi-taidepajaan.