Oulun taidemuseo yhteistyössä taidefestivaalin kanssa

Oulussa nähtävä Flis Hollandin Subserotic Bulge on mukana Lofoottien kansainvälisen taidefestivaalin ohjelmistossa kahdessa lokaatiossa.

Flis Holland, Subserotic Bulge, pysäytyskuva, 2021/2023.

Oulun taidemuseossa parhaillaan esillä olevan Tomun tieto -näyttelyn taiteilija Flis Holland on mukana Lofoottien kansainvälisellä taidefestivaalilla (LIAF) syys-lokakuussa 2024. Oulussa nähtävä teos Subserotic Bulge on mukana taidefestivaalin ohjelmistossa kahdessa lokaatiossa; festivaalin päänäyttelyssä Svolværissa että satelliittinäyttelyssä Courses of Action Bodøssä.

Taiteilijan osallistuminen festivaalille on tuotettu yhteistyössä Oulun taidemuseon ja FINNOn kanssa. FINNO eli Suomalais-norjalainen kulttuuri-instituutti on yksi LIAFin yhteistyökumppaneista. Festivaalia tukee norjalais-suomalainen kulttuurisäätiö. Yhteistyö on osa FINNOn NORD – Cultural Bridges -ohjelmaa.

Alla lisätietoa kahdesta näyttelystä, taidefestivaalista ja taiteilija Flis Hollandista.

Courses of Action – festivaalin satelliittinäyttely

Kuraattori: LIAF / Kjersti Solbakken
24.08–22.10 2024
Galleria NŌUA, Bodø
Vapaa pääsy

Näyttely koostuu taiteilijoiden Michael Tsegayen ja Flis Hollandin sekä kirjailija Sissel Solbjørg Bjugnin valokuvista, videoteoksista ja teksteistä sekä arkistomateriaalista Island Eye Island Ear -kollektiivisesta taidehankkeesta, jonka historia ulottuu yli 50 vuoden taakse. Osallistujat ovat eri maista, sukupolvista ja tieteenaloista.

LIAFin Päänäyttely

Kuraattori: LIAF / Kjersti Solbakken
20.9.–20.10.2024
Useita tapahtumapaikkoja Svolværissa, Lofooteilla
Vapaa pääsy

Kjersti Solbakkenin kuratoima Lofoottien kansainvälinen taidefestivaali 2024 on saanut inspiraationsa Lofoottien linjan historiasta. Lofoottien linja on vuonna 1861 toteutettu laaja kansallinen aloite, jolla pyrittiin tehostamaan Lofoottien kalastusta. Näyttelyssä on esillä teoksia eri taiteilijoilta, muun muassa Flis Hollandilta. Flis Hollandin teos LIAFissa on esillä yhteistyössä Oulun taidemuseon kanssa jatkona Selina Väliheikin kuratoimalle Tomun tieto -näyttelylle, joka on esillä 27.10.2024 asti.

Flis Holland

(s. Newcastle Upon Tyne, Iso-Britannia) on helsinkiläinen taiteilija, joka työskentelee live-esityksen, videon ja tekstin parissa. Hänellä on aiemmin ollut yksittäinen näyttely Off-Color Helsingin taidemuseossa vuonna 2023. Vuonna 2022 Holland oli ehdolla Below Zero – Suomen taidepalkinnon saajaksi ja osallistui HIAP-residenssiohjelmaan. Hollandin teoksia on esitelty kansainvälisesti muun muassa Oulun taidemuseossa (FI), Porin biennaalissa (FI) ja Bemis Centerissä (USA).

Uutinen aiheesta FINNON verkkosivuilla.