Tiimassa asuu salaperäinen Lievo

Pekka ja Teija Isorättyä toteuttavat Tiiman prosenttiperusteisen tilaustaideteoksen.

Kuva: Pekka ja Teija Isorättyä.

Oulun museo- ja tiedekeskuksen uuden käyntikohteen rakennustyömaa Myllytullissa on edistynyt hyvää vauhtia, mutta avajaisia pitää vielä odotella vuoteen 2026. Tiimaksi nimetty kokonaisuus muodostuu Tietomaan vanhasta peruskorjattavasta päärakennuksesta ja sen viereen nousevasta laajasta uudisrakennuksesta. Tiimaan sijoittuvat Pohjois-Pohjanmaan museon ja Tiedekeskus Tietomaan näyttelytilat ja muut yleisötoiminnot, kuten työpajatilat, kauppa ja ravintola. Rakennuskokonaisuuden suunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto OPUS Oy ja päätoteuttajana toimii KTC Group Oy.

Tiedettä, tulevaisuutta, historiaa ja taidettakin yhdistävä uusi museo- ja tiedekeskus on uniikki ja kunnianhimoinen toimija, joten Tiiman prosenttiperusteisen tilaustaideteoksen toteuttajaksi haluttiin valita talon sisältöjä ja asiakaskuntaa monipuolisesti ymmärtävä tekijä tai tekijät. Torniolaistaustainen, nykyisin Espoossa asuva taiteilijapari Pekka ja Teija Isorättyä ottivat haasteen vastaan innolla. Heitä kiinnosti paitsi uusi rakennuskokonaisuus myös mahdollisuus päästä osaksi Oulun Euroopan kulttuuripääkaupunkivuotta 2026.

Isorättyöiden suunnittelema Lievon uni on vuorovaikutteinen, koneistettu veistos, joka tulee sijoittumaan Tiiman pääsisäänkäynnin yläpuolella 2. kerroksessa olevaan erkkeriin. Lohikäärmettä muistuttava olento näkyy suurten pystyikkunoiden lävitse kauas taidemuseolle saakka. Kiltin Lievon hahmossa yhdistyy itäinen taruolento suomalaisen kansanperinteen lievoon tai lapa-lievoon eli siivekkääseen käärmeeseen. Tiimassa asustava Lievo nukkuu rauhallisesti hengittäen, mutta aika ajoin sen voi herättää ja hahmo alkaa liikahdella ja äännellä. Miten tämä kaikki tapahtuu, selviää, kun Tiima avaa ovensa ja Isörättyöiden visio on saanut konkreettisen muotonsa.

Aalto-yliopistosta 2010 valmistuneet Pekka (s. 1980) ja Teija (s. 1980) Isorättyä luovat yhdessä veistoksia, installaatioita ja liikkuvia, usein robotiikkaa hyödyntäviä taideteoksia. Julkisia teoksia muun muassa Tornioon, Kuopioon, Lappeenrantaan, Poriin, Vaasaan ja Espooseen toteuttaneet Isorättyät käyttävät työskentelyssään perinteisiä käsityömenetelmiä, uutta teknologiaa ja kierrätysmateriaaleja. Taiteilijoina he haluavat kuvata aikaa, jossa elämme. Tuntoja siitä, ”kun toinen jalka on globaalissa digiverkossa ja toinen vielä niin sanotusti navetassa”, kuten he ovat todenneet eräässä haastattelussa.