Jaakko Autiota kiinnostaa äänitaiteessa paikallisuus

Helsingissä asuva äänitaiteilija tutkii teoksissaan ihmisten välistä tilaa, sekä ihmisen kykyä sulautua itseään suurempaan kokonaisuuteen.

Ylivieskasta kotoisin oleva taitelija vietti lapsuutensa Mmbourissa Senegalissa. Lapsuuden asuinpaikkojen vaikutukset ilmenevät Aution tavassa hahmottaa todellisuutta ja tehdä taidetta. Äänitaiteessa häntä kiinnostaa paikallisuus.

Oulun taidemuseossa kuultavan Owlan on säveltänyt Aution pitkäaikainen yhteistyökumppani Anna Voutilainen ja äänessä ovat oululaiset kuorot Cantio Laudis, Cassiopeia ja Tuiran kamarikuoro. Sävellys syntyi keväällä 2023 ja teos äänitettiin Oulussa elokuussa 2023. Yksittäiset äänet soivat teoksessa yhdessä, kuoro kerrallaan. Välissä kuullaan laulajien ajatuksia nauhoituksista ja  mietteitä siitä, miltä laulaminen tuntuu ja missä he lepäävät.

Aution soolonäyttelyn lisäksi Oulun taidemuseo on toteuttanut taiteilijan kanssa yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueilla kiertävän ikäihmisten palveluihin suunnatun teoksen: Ajan laulu – Äänikylpy kuudelle. Teos on lainattavissa toimialueellamme vaikkapa palvelutaloihin ja päiväkeskustoimintaan.

Autio on valmistunut äänisuunnittelijaksi Taideyliopistosta. Hänen teoksiaan on esitetty sekä yksityisnäyttelyissä että ryhmänäyttelyissä Suomessa ja ulkomailla, viimeisimpänä mm. M_Itä? Nykytaiteen biennaalilla Joensuussa, Kogo Galleryssa Tartossa sekä Nart Galleryssa Narvassa.

Jaakko Autio: OWLA

Oulun taidemuseossa 24.8.–26.11.2023