Kirsi Kaulanen teki veistoksen entiseen kouluunsa Oulussa

Teräsveistos Suoja on valmistunut Oulun Lyseon lukion sisäpihalle.

Taideteos luo porttimaisen tilan koulun pihalle

Kirsi Kaulanen, Suoja, 2023, kuva: Mika Friman

Museo- ja tiedekeskus Luupin tilaama prosenttiperusteinen taidehankinta liittyy lyseorakennuksen elokuussa 2023 valmistuneeseen peruskorjaukseen ja laajennukseen. Oulun Lyseo, jonka vanhin osa on vuodelta 1831, sijaitsee kaupunkikuvallisesti keskeisellä alueella ja on osa valtakunnallisesti merkittävää kulttuuriympäristöä.

Muotokieleltään orgaaninen Suoja-veistos luo porttimaisen tilan Oulun Lyseon lukion pihalle. Teos on valmistettu laserleikatusta ruostumattomasta teräksestä ja polttomaalattu mustaksi. Musta väri tarjoaa selkeän kontrastin koulun keltaiselle päärakennukselle. Kolmemetrinen veistos rakentuu kolmesta pystyseinämästä, jotka ovat ylhäältä toisissaan kiinni, sekä ylhäällä 2,3 metrin korkeuteen sijoittuvista ”kattopaloista”. Veistoksen tummalla pinnalla välkehtii viisi pientä kiillotetusta ruostumattomasta teräksestä laserleikattua lehteä tai siipeä.

Yksityiskohta teräsveistoksesta

Porvoossa asuvalla Kirsi Kaulasella (s. 1969) on Oulun Lyseoon omakohtainen suhde, sillä hän kävi yläasteen ja lukion samaisessa koulussa 1980-luvun puolivälissä. Koulun tuon aikainen kuvataidepainotteisuus selkiytti Kaulasen ajatuksia taiteilijakoulutukseen hakeutumisesta. Teoksen taustaideasta Kaulanen kertoo: ”Minua inspiroi ajatus lukiosta paikkana, joka valmistaa omiin siipiin luottamiseen, siiville nousemiseen. Toisaalta lukio tarjoaa suojaa kasvaa ja kehittyä, kuoriutua omaksi itsekseen. Minua kiehtoi myös ajatus tilasta, jonka läpi kävellä, jonka alla oleillaan – suojassa.”

Kaulanen on huomioinut teoksen suunnittelussa eri suunnat, joista teosta katsotaan ja koetaan: ylhäältä koulun ikkunoista, alhaalta pihan eri sisäänkäynneistä ja teoksen sisältä käsin. Veistos elää valon kanssa ja luo ympärilleen herkullisia varjoja. Teoksen siipimäiset pystyseinämät koostuvat Suomen luonnon uhanalaisten kasvien juurien ornamentiikasta. Kaulasen taiteessa kaikki palautuu meissä olevaan ja meitä ympäröivään luontoon. Tuosta yhteydestä ja ymmärryksestä löytyy taiteilijan luovuuden lähde ja olemassaolon ehto. Nuoruusvuosina Oulussa Luontoliiton toiminnan kautta aktivoitunut luontorakkaus on kasvanut ja syventynyt elämänmittaiseksi luonnon puolustusprojektiksi taiteen keinoin.

Teräksinen taideteos vanhan keltaiseksi maalatun koulun edessä

Kirsi Kaulanen on toteuttanut viime vuosina lukuisia julkisia tilausteoksia, joista uusimpia Lyseon Lukion Suoja-teoksen lisäksi ovat HAM Helsingin taidemuseon tilaama Mare mare Helsingin Sompasaaressa (2023), Lahden kaupungintalon katetun sisäpihan Maa on voimaa -reliefi (2023) ja presidentti Mauno Koiviston muistomerkki Välittäjä Eduskuntatalon läheisyydessä Pikkuparlamentin puistossa (2023). Kirsi Kaulasella oli laaja yksityisnäyttely Oulun taidemuseossa talvella 2022.

Oulun Lyseon lukion peruskorjauksesta ja laajennuksesta on vastannut tamperelainen Arkkitehtitoimisto Helamaa & Heiskanen Oy. Pääsuunnittelijana on toiminut arkkitehti Maria Ahokas. Rakennusurakan toteutti NCC.

Kirsi Kaulasen teos sijaitsee Oulun Lyseon lukion sisäpihalla, Kajaaninkatu 3 90100 Oulu.