Oulun taidemuseon brändi uudistuu

60-vuotisen taipaleen kunniaksi Oulun taidemuseolla on istuttu alas miettimään museon viestintää ja laajemmin myös koko museon toimintaa.

Rauha Mäkilä: I Wanna Rock Your Body (yksityiskohta), 2007, Oulun taidemuseon kokoelma. Kuva: Mika Friman. © Kuvasto 2023

Olemme luoneet museolle uuden visuaalisen ilmeen, sekä tarkentaneet ydintoimintojamme ja viestiä, jonka haluamme välittää. Uudessa on paljon tuttua, mutta mukana on myös pikkiriikkinen ripaus jotain uutta.

Tahdomme myös muistuttaa, että taide on meidän: taidemuseon kokoelmat ovat yhteisömme yhteiset, ne kuuluvat kaikille kaupunkilaisille. Meillä tarkoitamme siis sekä sinua että minua, kaikkia yhteisömme jäseniä. Toivomme, että jokaisella olisi mahdollisuus kokea taidetta ja teemme töitä tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Taiteen näkyminen yhteiskunnassa on ydintehtäviämme ja haluamme antaa sille enemmän tilaa myös viestintä- ja markkinointimateriaaleissamme.

Museot tekevät yhteiskunnallista työtä, jossa näkökulmat ulottuvat menneisyydestä tulevaisuuteen. Tuemme toiminnallamme moniäänistä yhteiskuntaa ja ajattelemme, että herkkyys on rohkeutta.

Yhdessä taidemuseon kanssa uudistusta on ollut tekemässä sisällöntuotantoon ja markkinointiin erikoistunut luova talo NTRNZ. Visuaalisista toteutuksista on vastannut Design Lead Iisakki Ronkainen ja Copywriterina on toiminut Hanna Isola.

Asiakkaille uudistus on selkeimmin havaittavissa visuaalisissa ratkaisuissa. Väreissä on haettu inspiraatiota kuvataiteesta, taidemuseon rakennuksesta sekä sen ympäristöstä. Tunnus muodostuu merkin ja sanamerkin yhdistelmästä. Tunnuksen merkissä toistetaan Oulun taidemuseon holvikaarimaisia muotoja, joilla muodostetaan yksinkertainen ja helposti tunnistettava merkki, joka toimii niin suuressa kuin pienessä koossa. Merkistä on löydettävissä kirjaimet O (Oulu), T (Taide) ja M (Museo).

Uudistus tulee käyttöön marraskuussa, jolloin viikolla 46 avaamme myös museon uudet verkkosivut.