Oulun taidemuseon kokoelmien teoksia kahvila Kaaressa

Kaaressa voi nyt nauttia kahvilan antimista taideteosten äärellä. Sohvaryhmän yläpuolelle on ripustettu teoksia taidemuseon omista kokoelmista.

kahvila, jossa on seinällä paljon taideteoksia

Teosten aiheissa kuvataan ihmisiä tapaamassa ystäviään, pitämässä hengähdystaukoa arjesta, hiljentymässä sanomalehden tai kupposen äärelle sekä pieniä asetelmia.

Kahvia – teetä? kysytään oululaisen Kari Tervon varhaistuotannon värigrafiikassa, jossa Arabian Myrna-kupin silhuetti piirtyy värikästä taustaa vasten odottamaan vastausta. Esa Riipan mustavalkoisessa kuivaneulatyössä työmies on kaivanut termospullon laukustaan ja istahtanut jättimäisen oravanpyörän reunalle viettämään Kahvitaukoa. Toisaalla Seija Guttormsen-Pajusen Lepotauko -teoksessa hahmot ovat keskittyneet sanomalehtiinsä. Ehkä he odottavat pöytään tarjoilua.

Hiljalleen taustalta alkaa kuulua puheensorinaa, kun Antti Holman teoksessa Ruokapaikka miehet vaihtavat kuulumisia ja Rafael Wardin Illanvietto -pastelliteoksen vanhukset kohtaavat toisiaan. Marja Rutan grafiikanlehden naiset tapaavat kenties työpalaverin merkeissä, vaikka kumpikin olisi mieluummin vain Kahvilla Slussenilla. Kahvilassa voi myös tavata ystäviä, kuten Outi Heiskasen Illallinen -teoksessa, jossa pöydän ympärille on kokoontunut yhteen ihmisiä ja eläimiä. Loppuviikkoa kohti moni kaipaa Holiday Inn -tunnelmaa samaan tapaan kuin Hanna Vahvaselän maalauksessa lasiensa yli ajatuksia keskenään vaihtavat ihmiset.

Kahvila Kaari on taukojen ja kohtaamisten paikka. Juomien ohella tarjolla on myös pientä purtavaa. Kenties Werner Åströmin, Timo Vuorikosken, Georges Braquen ja Thomas Nymanin asetelmissa hedelmät, vihannekset, kulhot, kupit, kannut ja lasit ovat odottamassa joutumistaan tarjoiltavaksi kokousvieraille tai asiakkaille. Tunnelma on rauhallinen, mutta odottava. Kattaus valmistuu kuin Juhani Hakalahden varhaistuotannon Asetelma -lyijykynäpiirustuksessa – vaihe vaiheelta ja harmonisesti. Olkaa siis hyvät ja käykää pöytään. Taiteen äärellä ei pidä kursailla.

Teokset ovat esillä toistaiseksi.

Työryhmä
Ripustuksen kuratointi: Katariina Kemppainen