Sininen saari on elävä ja muuttuva taideteos

Kuhmolainen taidemaalari, puutarhuri Urho Kähkönen suunnittelee ja toteuttaa keskustakirjasto Saaren eteen elävän kasvitaideteoksen.

Havainnekuva, Urho Kähkönen, 2023.

Oulun pääkirjaston eli keskustakirjasto Saaren käynnissä olevaan peruskorjaukseen liittyy prosenttitaideperusteinen kuvataidehankinta, jonka suunnittelija ja toteuttaja on kuhmolainen taidemaalari, puutarhuri Urho Kähkönen (s. 1967).

Elävä kasvitaideteos Sininen saari toteutetaan kirjaston pitkän lasijulkisivun eteen sijoittuvaan uuteen istutusalueeseen. Sininen saari rakentuu maanpeite- ja sipulikasveista, heinistä, perennoista, havukasveista, lehtipuista, yksittäisistä kivistä sekä koristekivi- ja someroalueista, joiden väreistä, muodoista, korkeuseroista ja sommittelusta muodostuu ikään kuin meri ja saari luotoineen. Saarimaisessa osassa teosta sijaitsee noin puolimetriä korkea mökki, joka sammaloituu ajan saatossa.

Urho Kähkönen luonnehtii teosta muodoiltaan ja rakenteiltaan hieman japanilaiseksi kuitenkin vahvoin suomalaisin ja paikallisiin olosuhteisiin soveltuvin maustein. Teos ei sisällä suurikukkaisia lajeja, joita suomalaisessa luonnossa ei ole. Kasvivalinnoissa Kähkönen on pyrkinyt helppohoitoisuuteen ja kestävyyteen. Vuosien saatossa teos saavuttaa rehevyyden ja yltäkylläisyyden etenkin loppukesällä ja syksyisin.

Vuodenaikojen rytmissä muuttuvaa teosta voi katsella sekä kirjaston sisältä, jolloin näkökulma on ylhäältäpäin, että maan tasalta istutusaluetta ulkopuolelta kiertäen. Sininen saari -teos toteutetaan laajan, matalahkon istutusaltaan sisään, joten kasvien keskellä ei ole tarkoitus kulkea. Kasvitaideteoksen istutustyö tapahtuu kesällä 2025.

Katso alla oleva video ja kuuntele Urho Kähkösen tarina.