Audio-opastus ukrainan­kie­lisille

Oulun taidemuseon toivottaa kaikki ukrainaiset tervetulleiksi taiteen pariin. Audio-opastuksien toivotaan luovan uusia yhteyksiä ja syventävän yhteistyötä ukrainalaisyhteisön kanssa.

Ukrainan presidentin puoliso Olena Zelenska julkisti aloitteen ukrainankielisistä audio-opastuksista vuonna 2020, ja tänä vuonna se on levinnyt maailmanlaajuisesti tuen osoituksena hyökkäyksen kohteeksi joutuneelle Ukrainalle ja sotaa paenneille ukrainalaisille. Tällä hetkellä jo 26 maan museot ja kulttuuriperintökohteet tarjoavat audio-opastuksia ukrainaksi.

Äänitetyt opastukset on tehty SoundCloud-alustalla. Ne ovat kuunneltavissa Oulun taidemuseon näyttelykierroksen aikana omalta puhelimelta. Taidemuseon asiakaspalvelusta on myös lainattavissa digilaitteita opastuksen kuuntelua varten.

Oulun taidemuseossa Vuodenajat meissä -näyttelyyn liittyvät teostekstit ovat koostaneet ja kirjoittaneet museolehtorit Satu Larivaara-Heikkala ja Hanna-Leena Ruottinen sekä intendentti Elina Vieru. Ukrainankieliset käännökset on tehnyt kuvataitelija Vasili Reskalenko ja audio-opasteet Nina Bokalo.

Audio-opastus on saanut Suomen museoliiton myöntämän apurahan.

Vuodenajat meissä

Oulun taidemuseossa 17.6.2023–7.1.2024