Vuonna 2024 näyttelymme rakentuvat yhden kysymyksen ympärille

Vuoden aikana kysymystä lähestytään monista eri kulmista.

Tuula Lehtinen: Planisphere, 1992, akvatinta, viivasyövytys, pehmeäpohja paperille, Oulun kaupungin kokoelma. Kuva: Anu Mykkänen.

Mitä meistä jää jäljelle? Näyttelyohjelmiston ytimessä olevaa kysymystä lähestytään suhteessa luonnon kiertokulkuun, jäämistöön, suruun, (ilmaston)muutokseen ja syntymään. Rinnalla kulkee myös menneisyyden läsnäolo nykyhetkessä, historiankirjoitus ja uudelleenkirjoittaminen.

Jaakko Niemelä: Praakk, 10.1.–26.5.2024

Hylkyä tarkoittava Praakk on menetystä ja kaipuuta käsittelevä näyttely merenkulusta ja merikapteeni-isään liittyvistä muistoista. Kuvataiteilija Jaakko Niemelä (s. 1959 Rauma) rakentaa tilallisia installaatioita, joissa kuljetaan valojen ja varjojen maastoissa. Taiteilijan työskentely liikkuu yksilötasolla luopumisen ja kaipauksen sekä yhteiskunnallisesti tuhoutumisen ja rappion teemoissa. 40 vuotta kestäneen uransa aikana Niemelä on työstänyt ilmaisuaan grafiikasta liikkuvaan kuvaan ja tilateoksiin sekä julkisiin teoksiin.

Siirry näyttelyn verkkosivuille.

KIPU-kokoelmanäyttely, 9.2.–25.8.2024

Oulun taidemuseon kokoelmista toteutettu KIPU tarkastelee elämän haavoittuvuutta ja haurautta turvattomuuden, yksinäisyyden, syrjäytymisen, mutta myös toiveikkuuden näkökulmista. Näyttelyssä on teoksia noin yhdeksältäkymmeneltä taiteilijalta, jotka toteuttavat eri tekniikoita ja tyylejä. Näyttely on toteutettu yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan museon kanssa, jonka sairaalakokoelman esineet muodostavat yhden osan kokonaisuudesta. Lisäksi näyttelyssä kuullaan kokemusasiantuntijoita ja Oulun alueen koululaisia.

Tomun tieto, 26.6.–27.10.2024

Mitä jää jälkeen, kun lähden täältä? Maan kuoren kuopsuttelua suhteessa pölyyn, kiertokulkuun ja ihmisen luontosuhteeseen. Teemallisen yhteisnäyttelyn taiteilijat ovat Katariina Guthwert, Marianna Henriksson, Flis Holland, Liisa-Irmelen Liwata, Mayumi Niiranen-Hisatomi, Milla-Kariina Oja, Shubhangi Singh ja Niina Tervo. Mukana on myös teoksia Oulun ja Aineen taidemuseoiden kokoelmista.

Minna Henriksson, 13.9.2024–5.1.2025

Yhteiskunnallisista teoksistaan tunnettu Minna Henriksson (s. 1976 Oulu) jatkaa Oulun taidemuseon soolonäyttelyssään historian ja nykypäivän suhteen sekä tukahdutettujen äänien käsittelemistä. Henrikssonin teokset perustuvat usein laajaan arkistotutkimukseen ja ammentavat todellisista historiallisista tapahtumista, pyrkien tuomaan esiin syrjintää ja sortoa sekä valta-asemia.

Maja, 15.11.2024–2.3.2025

Miten löytää oma paikka? Kenelle yhteiskunnassamme on tilaa ja miten tiloja rakennetaan? Tilallisista teoksista ja veistotaiteesta ammentavan yhteisnäyttelyn taiteilijat ovat Corinna Helenelund, Ninni Luhtasaari, Mari Oikarinen, James Prevett, Iida Valmé sekä työryhmä Tero Harju, Tuuli Malla ja Erja Taskinen. Näyttelyyn kuuluu myös taiteellista yhteistyötä paikallisten koulujen kanssa.

kuu-tee kuuntelutapaamiset, vuosina 2024–2025

Vuosien 2024–2025 aikana aloitamme ohjelmistokehittämisen yhteisöllisten, kestollisten näyttelytuotantojen parissa. Ensimmäinen yhteistyökumppanimme on AGF eli Antye Greie-Ripatti (s. 1969 Ebersbarch, asuu Hailuodossa). Vuonna 2024 tapaamme neljä kertaa ja tapaamisten teemat nousevat dissonanssista eli riitasoinnuista ja erimielisyyksistä. Millaisia ääniä erimielisyydet saavat aikaan? Voimmeko löytää yhteisen sävelen? AGF on nykytaiteilija, jonka taiteellisen työskentelyn keskiössä on kieli, ääni, kuuntelu ja politiikka.